[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wdzięczności i czci. Wszystko, co posiadamy, to pewna Księga
i jedyne, co mo\emy zrobić, to starać się przez jej słowa
przeczuć to, co niewysłowione.
Tajemnica, która ujrzała światło dzienne, jest tak samo
niewyobra\alna dla nas, jak była niewiarygodna dla tych,
którzy byli jej świadkami. Nie mo\emy ogarnąć jej rozumem.
Mo\emy jedynie na nią odpowiedzieć. Lub uchylić się od
odpowiedzi.
KWIATY, LECZ NIE OWOCE
Sokrates uczył nas, \e \ycie bez myślenia niewarte jest \ycia.
To prawda, myślenie to szlachetny wysiłek, ale nawet
najbardziej subtelne myślenie mo\e okazać się w końcu jałowe.
W myśleniu człowiek pozostawiony jest sam sobie. Mo\e
sięgnąć gwiazd i głosić najbardziej wysublimowane
przemyślenia, lecz jaki\ będzie ich oddzwięk i jaki z nich
po\ytek dla duszy? Biblia uczy nas, \e \ycie bez zadania i celu
niewarte jest \ycia, \e myślenie mo\e zrodzić kwiaty, lecz nie
zawsze owoce. Naszym celem i zadaniem jest Bóg, a nasze
korzenie tkwią w profetycznych wydarzeniach Izraela.
WICEJ NIś IDEA
Niech sprawiedliwość wystąpi jak woda z brzegów i
prawość niech się wyleje jak nie wysychający potok (Am
5,24).
Prawość pojmowana jedynie jako dopływ zasilający główny
nurt ludzkiego istnienia łatwo się wyczerpuje, a jeszcze łatwiej
ulega ska\eniu. A przecie\ prawość nie jest cienką stru\ką, lecz
mocą Boga w świecie, rwącą masą wody sunącą z impetem,
pełną chwały i majestatu. Zagródz jej drogę, a ona zniesie
wszystkie zapory.
Wszyscy ludzie są zgodni co do tego, i\ sprawiedliwość to
norma społeczna o pierwszorzędnym znaczeniu. Mówimy:
Tak powinno być!", lecz z drugiej strony przyznajemy, \e
wcale tak być nie musi. W oczach proroków sprawiedliwość
jest czymś więcej ni\ ideałem lub normą. W sprawiedliwości
kryje się wszechmoc Boga. To, co powinno być, będzie!
PROROCTWO
Zwiat przyrody jest uległy, cierpliwy i poddaje się naszemu
umysłowi, lecz zarazem uparcie milczy. Podziwiamy bogactwo
przyrody i jej cichą mądrość; \mudnie odszyfrowujemy jej
znaki, chocia\ przyroda nigdy nie komunikuje się z nami. Z
drugiej strony jednak, czy gwiazdy byłyby w stanie nas
zrozumieć i czy morze uległoby naszym perswazjom?
Komunikację oraz kontakt nadawcy i odbiorcy warunkuje tak
wiele zło\onych i skomplikowanych czynników, i\ wizja
przyrody przemawiającej do człowieka jest niewyobra\alna.
Komunikacja z przyrodą wymagałaby nie tylko przyjęcia
zało\enia, i\ przyroda została obdarzona duszą, ale i zało\enia,
\e umysł człowieka jest w stanie zrozumieć sygnały, przez
które ma się dokonać kontakt.
A przecie\ twierdzenie proroków, i\ wieczny Bóg zwrócił
się do śmiertelnego umysłu nie kłóci się z rozumem. Struktura
materii istnieje dzięki temu, \e to, co nieskoń-
czone, krystalizuje się w tym, co najmniejsze. Je\eli strumień
energii przechowanej w słońcu i glebie mo\e zostać przyjęty
przez zdzbło trawy, dlaczego z góry wykluczamy mo\liwość
dotarcia ducha Bo\ego do umysłów ludzi?
Jaki\ dystans dzieli słońce i kwiat! Czy kwiat, oddalony
miliony kilometrów od zródła energii, jest w stanie posiąść
jakąkolwiek wiedzę na temat jej pochodzenia? Czy kropla
wody mo\e wznieść się tak wysoko, by chocia\ na chwilę
ujrzeć odległe zródło strumienia? Proroctwo mo\na porównać
do sytuacji, w której słońce jednoczy się z kwiatem, w której
zródło przesyła sygnał skierowany do jednej, wybranej kropli.
SAOWO BOGA
Objawienie oznacza, i\ gęsta cisza wypełniająca bezkresną
przepaść oddzielającą Boga i ludzki umysł została nagle
przerwana, \e człowiek usłyszał, i\ Bóg troszczy się o jego
sprawy, \e nie tylko człowiek potrzebuje Boga, ale tak\e Bóg
potrzebuje człowieka.
Ta wiedza sprawia, \e dusza Izraela odporna jest na rozpacz.
Dla Izraela bowiem prawda nie istnieje poza czasem,
oderwana od świata, lecz jest sposobem egzystencji i uobecnia
się we wszystkich działaniach Boga i człowieka.
Słowo Boga nie jest przedmiotem kontemplacji. Słowo Boga
musi stać się historią.
Tak więc słowo Boga wkroczyło w świat człowieka nie jako
postulat, idea zawieszona między bytem a niebytem, cień woli
lub przyzwolenie umysłu, lecz jako wydarzenie wiecznotrwałe,
Bo\e \ądanie bardziej rzeczywiste ni\ góra, przewy\szające
mocą wszystkie błyskawice i grzmoty.
POSZUKIWANIE CZAOWIEKA SPRAWIEDLIWEGO
Za istotę filozofii często uwa\a się poszukiwanie wartości,
poszukiwanie tego, co ma największą wartość. Co mo\na uznać
za istotę Biblii? Nie zajmuje się ona abstrakcyjnymi pojęciami
odcieleśnionych wartości, oderwanych od konkretnej [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl szkicerysunki.xlx.pl
wdzięczności i czci. Wszystko, co posiadamy, to pewna Księga
i jedyne, co mo\emy zrobić, to starać się przez jej słowa
przeczuć to, co niewysłowione.
Tajemnica, która ujrzała światło dzienne, jest tak samo
niewyobra\alna dla nas, jak była niewiarygodna dla tych,
którzy byli jej świadkami. Nie mo\emy ogarnąć jej rozumem.
Mo\emy jedynie na nią odpowiedzieć. Lub uchylić się od
odpowiedzi.
KWIATY, LECZ NIE OWOCE
Sokrates uczył nas, \e \ycie bez myślenia niewarte jest \ycia.
To prawda, myślenie to szlachetny wysiłek, ale nawet
najbardziej subtelne myślenie mo\e okazać się w końcu jałowe.
W myśleniu człowiek pozostawiony jest sam sobie. Mo\e
sięgnąć gwiazd i głosić najbardziej wysublimowane
przemyślenia, lecz jaki\ będzie ich oddzwięk i jaki z nich
po\ytek dla duszy? Biblia uczy nas, \e \ycie bez zadania i celu
niewarte jest \ycia, \e myślenie mo\e zrodzić kwiaty, lecz nie
zawsze owoce. Naszym celem i zadaniem jest Bóg, a nasze
korzenie tkwią w profetycznych wydarzeniach Izraela.
WICEJ NIś IDEA
Niech sprawiedliwość wystąpi jak woda z brzegów i
prawość niech się wyleje jak nie wysychający potok (Am
5,24).
Prawość pojmowana jedynie jako dopływ zasilający główny
nurt ludzkiego istnienia łatwo się wyczerpuje, a jeszcze łatwiej
ulega ska\eniu. A przecie\ prawość nie jest cienką stru\ką, lecz
mocą Boga w świecie, rwącą masą wody sunącą z impetem,
pełną chwały i majestatu. Zagródz jej drogę, a ona zniesie
wszystkie zapory.
Wszyscy ludzie są zgodni co do tego, i\ sprawiedliwość to
norma społeczna o pierwszorzędnym znaczeniu. Mówimy:
Tak powinno być!", lecz z drugiej strony przyznajemy, \e
wcale tak być nie musi. W oczach proroków sprawiedliwość
jest czymś więcej ni\ ideałem lub normą. W sprawiedliwości
kryje się wszechmoc Boga. To, co powinno być, będzie!
PROROCTWO
Zwiat przyrody jest uległy, cierpliwy i poddaje się naszemu
umysłowi, lecz zarazem uparcie milczy. Podziwiamy bogactwo
przyrody i jej cichą mądrość; \mudnie odszyfrowujemy jej
znaki, chocia\ przyroda nigdy nie komunikuje się z nami. Z
drugiej strony jednak, czy gwiazdy byłyby w stanie nas
zrozumieć i czy morze uległoby naszym perswazjom?
Komunikację oraz kontakt nadawcy i odbiorcy warunkuje tak
wiele zło\onych i skomplikowanych czynników, i\ wizja
przyrody przemawiającej do człowieka jest niewyobra\alna.
Komunikacja z przyrodą wymagałaby nie tylko przyjęcia
zało\enia, i\ przyroda została obdarzona duszą, ale i zało\enia,
\e umysł człowieka jest w stanie zrozumieć sygnały, przez
które ma się dokonać kontakt.
A przecie\ twierdzenie proroków, i\ wieczny Bóg zwrócił
się do śmiertelnego umysłu nie kłóci się z rozumem. Struktura
materii istnieje dzięki temu, \e to, co nieskoń-
czone, krystalizuje się w tym, co najmniejsze. Je\eli strumień
energii przechowanej w słońcu i glebie mo\e zostać przyjęty
przez zdzbło trawy, dlaczego z góry wykluczamy mo\liwość
dotarcia ducha Bo\ego do umysłów ludzi?
Jaki\ dystans dzieli słońce i kwiat! Czy kwiat, oddalony
miliony kilometrów od zródła energii, jest w stanie posiąść
jakąkolwiek wiedzę na temat jej pochodzenia? Czy kropla
wody mo\e wznieść się tak wysoko, by chocia\ na chwilę
ujrzeć odległe zródło strumienia? Proroctwo mo\na porównać
do sytuacji, w której słońce jednoczy się z kwiatem, w której
zródło przesyła sygnał skierowany do jednej, wybranej kropli.
SAOWO BOGA
Objawienie oznacza, i\ gęsta cisza wypełniająca bezkresną
przepaść oddzielającą Boga i ludzki umysł została nagle
przerwana, \e człowiek usłyszał, i\ Bóg troszczy się o jego
sprawy, \e nie tylko człowiek potrzebuje Boga, ale tak\e Bóg
potrzebuje człowieka.
Ta wiedza sprawia, \e dusza Izraela odporna jest na rozpacz.
Dla Izraela bowiem prawda nie istnieje poza czasem,
oderwana od świata, lecz jest sposobem egzystencji i uobecnia
się we wszystkich działaniach Boga i człowieka.
Słowo Boga nie jest przedmiotem kontemplacji. Słowo Boga
musi stać się historią.
Tak więc słowo Boga wkroczyło w świat człowieka nie jako
postulat, idea zawieszona między bytem a niebytem, cień woli
lub przyzwolenie umysłu, lecz jako wydarzenie wiecznotrwałe,
Bo\e \ądanie bardziej rzeczywiste ni\ góra, przewy\szające
mocą wszystkie błyskawice i grzmoty.
POSZUKIWANIE CZAOWIEKA SPRAWIEDLIWEGO
Za istotę filozofii często uwa\a się poszukiwanie wartości,
poszukiwanie tego, co ma największą wartość. Co mo\na uznać
za istotę Biblii? Nie zajmuje się ona abstrakcyjnymi pojęciami
odcieleśnionych wartości, oderwanych od konkretnej [ Pobierz całość w formacie PDF ]