[ Pobierz całość w formacie PDF ]

odrzucenie idei katechezy konfesyjnej i przyjęcie koncepcji religioznawczej.
Tak rozumiana katecheza przekazywałaby bowiem doktrynę w sposób czysto
informacyjny, nie podejmując zadania kształtowania postawy wiary
Inicjacyjna funkcja katechezy
51. Katecheza jest szczególnym i właściwym miejscem wtajemniczenia
chrześcijańskiego132. Katecheza inicjacyjna wiąże się przede wszystkim z
sakramentami wtajemniczenia, zwłaszcza z chrztem, sakramentem wiary,
domagającym się wyznania tej wiary133. W tym celu potrzebna jest
katechetyczna pomoc Kościoła w żywym, bezpośrednim i czynnym wyznaniu
132
133
Zob. DOK 52.
Zob. DOK 66.
46
wiary134.
Katechetyczna
służba
wtajemniczeniu
chrześcijańskiemu
jest
organiczną i systematyczną formacją wiary, która jest czymś więcej niż
nauczaniem; jest ona pogłębieniem całego życia chrześcijańskiego (...), które
pomaga w autentycznym pójściu za Chrystusem135 oraz włącza we wspólnotę,
która żyje wiarą, celebruje ją i o niej świadczy136.
52. Katecheza (...) jest ściśle złączona i związana z całym życiem
Kościoła.
Od
niej
bowiem
w
największej
mierze
zależy
nie
tylko
rozprzestrzenienie się Kościoła w świecie i jego wzrost liczebny, ale jeszcze
bardziej jego rozwój wewnętrzny i jego zgodność z planem Bożym137. Celem
katechezy jest zatem urzeczywistnianie Kościoła jako wspólnoty zbawczej.
Proces ten jest wspierany przez kształtowanie świadomości sakramentalnej,
która ma, zwłaszcza w przypadku sakramentu chrztu, charakter ściśle apostolski.
Świadomość chrztu winna być ujmowana nie jako świadomość aktu
jednorazowego, mającego miejsce w przeszłości, ale jako dynamiczne źródło
procesu obejmującego całe życie. Zatem proces budowania świadomości
eklezjalnej to ciągłe przechodzenie od świadomości chrztu do świadomości
wyboru. Proces ów jednak ma szansę dokonać się przede wszystkim w
mniejszych
religijne.
wspólnotach, takich jak rodzina czy ruchy i stowarzyszenia
Kształtowanie
świadomości eklezjalnej musi mieć za punkt wyjścia
pogłębiony przekaz nauki o Kościele, ukierunkowany ekumenicznie. Konieczna
jest też więź najmniejszych ogniw Kościoła (rodzin, ruchów i stowarzyszeń) z
parafią. Parafia winna stać się ich główną animatorką, zwłaszcza dla wszelkich
form duszpasterstwa młodzieży, i uprzywilejowanym miejscem, z
młodzi mogą się identyfikować.
134
135
136
137
którym
DOK 66.
DOK 67.
DOK 68.
CT 13.
47
53. Inicjacyjna funkcja katechezy winna znaleźć swe urzeczywistnienie
głównie w parafii, nawet wówczas, gdy, w przypadku dzieci i młodzieży,
nauczanie religii odbywa się w szkole. W ten sposób inicjacyjna katecheza
parafialna dopełnia szkolne nauczanie religii. Przejęcie inicjacyjnej funkcji
katechezy przez duszpasterstwo parafialne wynika z eklezjalnej natury samej
katechezy.
Katecheza w procesie ewangelizacji
54. Ewangelizacja to proces, przez który Kościół poruszany przez Ducha
Świętego, głosi i rozpowszechnia Ewangelię na całym świecie138. Jest ona tym
samym, co zanoszenie Dobrej Nowiny do wszelkich kręgów rodzaju ludzkiego,
aby przenikając je swoją mocą od wewnątrz, tworzyła z nich nową ludzkość139.
W ramach ewangelizacji Kościół głosi Dobrą Nowinę o zbawczym zamyśle
Ojca, a w sakramentach komunikuje dary Boże140.
Podstawowym elementem ewangelizacji jest posługa słowa141, choć nie
wyczerpuje ona całej rzeczywistości ewangelizacji. Ewangelizacja dokonuje się
przez czyny i słowa. Jest ona równocześnie świadectwem i głoszeniem, słowem i
sakramentem, nauczaniem i zaangażowaniem142. Tak rozumiana ewangelizacja
nie ma charakteru jednorodnego, nie może też być utożsamiana jedynie z
posługą słowa. Sprowadzanie jej tylko do wymiaru głoszenia słowa oznacza jej
zubożenie. Ewangelizacja obejmuje bowiem całość posłannictwa Kościoła143.
138
139
140
141
142
143
DOK 48.
EN 18.
DOK 45.
Zob. DOK 50.
DOK 39
Zob. DOK 46.



działanie misyjne wobec niewierzących i obojętnych religijnie,
działanie
katechetyczno-wtajemniczające
wobec
tych,
którzy
wybierają
Ewangelię,
oraz
tych,
którzy
odczuwają
potrzebę
uzupełnienia lub odnowienia swego wtajemniczenia,
działanie duszpasterskie wobec dojrzałych w wierze chrześcijan w
łonie wspólnoty chrześcijańskiej.
48
55. Tak bogata rzeczywistość, jaką jest ewangelizacja, nie jest aktem
jednorazowym, posiada wiele różnych wymiarów i aspektów, i domaga się ich
dostrzeżenia. Proces ewangelizacji dzieli się na trzy etapy144:
W ramach ewangelizacji posługa słowa przekazuje za pośrednictwem
Kościoła Objawienie Boże. Dokonuje się to przez145:
• pierwsze głoszenie Ewangelii,
• katechezę wtajemniczającą,
• stałe wychowanie wiary, zwane katechezą stałą146.
56. Katecheza, w ramach zarysowanego powyżej procesu ewangelizacji,
jest
podstawową
działalnością
ewangelizacyjną
każdego
Kościoła
partykularnego147, a postulatem staje się katecheza ewangelizacyjna, która
zmierza do wychowania chrześcijan w poczuciu ich trojakiej tożsamości: jako
ludzi ochrzczonych, jako wierzących i jako członków Kościoła148. W
szczególności katecheza ewangelizacyjna winna chrześcijanom149:
• przypominać podstawowe elementy wiary,
• inspirować w rzeczywistym procesie nawrócenia,
Zob. DOK 49.
Zob. DOK 50-51.
Zob. DOK 51. W przypisie 64 DOK odróżnia katechezę wtajemniczającą od katechezy stałej, tak jak odróżnia
DOK 218.
Zob. DOK 194.
Zob. DOK 194.
144
145
146
się formację podstawowa od formacji stałej.
147
148
149
49
• pogłębiać w nich prawdę i wartość orędzia chrześcijańskiego wobec
rozmaitych zastrzeżeń, jakie wysuwa świat współczesny,
• pomagać w wyborze i przeżywaniu Ewangelii w życiu codziennym,
• uzdalniać do uzasadnienia chrześcijańskiej nadziei, jaka jest w nich,
• dodawać odwagi do realizacji ich powołania misyjnego. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkicerysunki.xlx.pl
  •