[ Pobierz całość w formacie PDF ]

doskonałości absolutnej, do prawdziwego bytu samego.
Tak wiÄ™c i w odniesieniu do stopniowalnoÅ›ci jasnoÅ›ci za­
chowuje ważność przyjęty sposób mówienia o różnych
 sposobach przejawiania siÄ™ tego samego. Lecz za tym
kryje siÄ™ idea identycznego Samego, Samego w sobie. Pra­
wdziwe cechy sÄ… granicznymi punktami możliwego wzro­
stu. Ponieważ zaÅ› tylko cechy matematyczne sÄ…  prawdzi­
we , prawdziwe matematyczne cechy sÄ… matematycznymi
granicami.
MówiÄ…c wyrazniej: w postÄ™pujÄ…cej syntezie doÅ›wiad­
czenia cechy pierwotne, tak samo jak i wtórne, wykazują
różnice doskonaÅ‚oÅ›ci. Odpowiada temu dla cech pierwot­
nych stopniowalność doskonałości pomiaru, przybliżania
siÄ™ przez pomiar, oraz dokonujÄ…cej siÄ™ na tej podstawie,
66 Edmund Husserl
resp. w zwiÄ…zku z tym, kwantyfikacji poprzez pojÄ™cia ge­
ometryczne i podobne. To prowadzi do granicznej ideali-
zacji ścisłej matematyki przyrody wraz z jej myślowymi
określeniami. Podczas gdy cechy pierwotne są intersubiek-
tywne, póki w ogóle może dokonywać siÄ™ zgodna identy­
fikacja, i wykazujÄ… tylko tÄ™ wzglÄ™dność doskonaÅ‚oÅ›ci i przy­
bliżenia (oraz względność przyczynowości interrealnej),
cechy wtórne sÄ… wzglÄ™dne w inny jeszcze sposób, mianowi­
cie  przypadkowo odniesione są do normalności lub anor-
malnoÅ›ci doÅ›wiadczenia, a przez to do podmiotów, i zmie­
niają się wraz z nimi2. Granica doskonałości cech wtórnych
nie jest przy tym mierzalna, w ogóle da siÄ™ jÄ… tylko  obej­
rzeć . Ale jest określona intersubiektywnie i da się określić
poprzez odniesienie do matematycznych granic cech pier­
wotnych.
3. OkreÅ›lanie jest predykatywnym orzekaniem, a pier­
wotnie oczywiste okreÅ›lanie jest tworzeniem sÄ…dów spo­
strzeżeniowych, poÅ›rednie okreÅ›lanie jest tworzeniem em­
pirycznych sądów ogólnych (indukcyjnych sądów doświad-
czeniowych), empirycznych sądów przyczynowych itd.
OkreÅ›lajÄ…ce myÅ›lenie, sÄ…dzenie i wnioskowanie, uogólnia­
nie i uszczegółowianie, dokonujące się w sferze właściwego
doświadczenia, traktuje przejawiające się rzeczy, cechy i
prawidłowości jako prawdziwe, lecz prawdziwość ta jest
wzglÄ™dna i  uwarunkowana subiektywnie . Potrzeba do­
piero nowego typu myśl eni a lub swoistej metody,
ażeby to, co tu zostało uzyskane (i co wystarcza dla celów
praktycznych niższego szczebla), odnieść do jego obiekty­
wności3, ażeby kunsztownie wypracować na tej podstawie
2
Mamy tu dwojakÄ… normalność: 1) zaÅ‚ożenie komunikacji jako wspó­
lna przyroda: tym, co konieczne jest tu to, co ilościowe; 2) to, co wobec
tego przypadkowe, mianowicie zgodność jakoÅ›ci wtórnych jest  przypad­
kowa .
3
Ta obiektywność jest ideą  bezwzględnej prawdy samej w sobie.
Nauka o rzeczach realnych a idealizacja 67
prawdę samą w sobie i prawdziwą realność. Rozważenie
zasadniczych warunków możliwości czegoś identycznego,
co prezentuje siÄ™ w przepÅ‚ywajÄ…cych i subiektywnie zmie­
niajÄ…cych siÄ™ sposobach przejawiania4 (i prezentuje siÄ™ w
sposób zgodny), prowadzi do matematyzacji przejawów
jako immanentnej im koniecznoÅ›ci, albo też do konieczno­
ści konstrukcyjnej metody, pozwalającej z przejawów
skonstruować to, co identyczne, i jego identyczne okreÅ›le­
nia5.
Lecz czy przejawy różnych zmysłów mogą zawierać coś
identycznego  i w jakim sensie mogÄ… je zawierać? Różno­
rodności przejawów, które zgodnie przynależą do siebie i
konstytuujÄ… coÅ› identycznego, muszÄ… odpowiadać warun­
kom możliwości identycznej (prawdziwej) przedmiotowo-
ści, wszystkie zaś prawa realnej matematyki muszą być
uszczegółowieniami praw formalnej ontologii, formalnej
matematyki (teorii mnogości). Uszczegółowieniami, gdyż
formalna matematyka uczy, jak konstruować i konstruk­
cyjnie określać nieskończenie wiele w ogóle możliwych
form przedmiotów i nieskończoności przedmiotów, każdy
zaś dany system przejawów, każda jedność doświadczenia
wyznacza pewnÄ… przedmiotowÄ… wszystkość (Allheit), pe­
wnÄ… przyrodÄ™, mianowicie co do jej formy.
W filozofii starożytnej zainteresowanie poczÄ…tkowo og­
niskuje się na zniewalającej konieczności rozumu, której
zaprzeczenie prowadzi do niedorzeczności, absurdu. Po [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkicerysunki.xlx.pl
  •