[ Pobierz całość w formacie PDF ]
nia tre ci obowi zuj cych w szkolnej edukacji matematycznej. Ze wzgl du na
wcze niej omawian ci g o edukacyjn , obowi zkiem nauczycieli przed-
szkola jest wspomaganie rozwoju umys owego dzieci, w tym ich edukacji
matematycznej, co najmniej w zakresie podanym w tym dokumencie.
Poniewa autorskie programy wychowania przedszkolnego, opracowywane
wed ug podstawy programowej wychowania przedszkolnego, mog rozsze-
rza ten zakres edukacji, warto na poziomie przedszkola i klas zerowych roz-
wija u dzieci zdolno ci matematyczne. Z bada 14 wynika bowiem, e zadatki
uzdolnie matematycznych ujawniaj si u dzieci ju w wieku przedszkol-
nym. Je eli w tym okresie ycia b d one piel gnowane i rozwijanie, dzieci
mog osi gn ponadprzeci tne efekty w szkolnej nauce matematyki.
Wychowanie
Wiek przedszkolny to wa ny okres kszta towania wra liwo ci estetycznej
dzieci. Dlatego w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
przez sztuk
okre lono, e wychowanie przez sztuk ma by realizowane poprzez muzyk
wa nym
i piew, pl sy i taniec, udzia dzieci w ma ych formach teatralnych, a tak e po-
zadaniem
przez wypowiadanie si w ró nych formach plastycznych. Chodzi o to, aby
autorzy programów autorskich nie pomin li adnej z tych wa nych dziedzin edukacji
wychowania przez sztuk .
przedszkolnej
Na kszta towanie potrzeb estetycznych dzieci wielki wp yw ma otoczenie,
z jakim si stykaj . Niestety, wiele dzieci wychowuje si w otoczeniu brzyd-
kich blokowisk i zniszczonej zieleni, widzi pomazane sprayem ciany domów
itp. Dlatego w wychowaniu przedszkolnym trzeba d y chocia by do zrów-
nowa enia tych niedobrych wzorców. Z tego powodu w podstawie podkre-
la si potrzeb wprowadzania dzieci w warto ci estetyczne malarstwa, rze -
by i architektury, w tym architektury zieleni i architektury wn trz.
Nie chodzi tu oczywi cie o wiedz z wymienionych dziedzin sztuki, gdy t
dzieci zdob d zapewne w trakcie nast pnych etapów edukacyjnych. Celem
tego zakresu wychowania przez sztuk w wieku przedszkolnym jest kszta to-
wanie preferencji i doznawania przyjemno ci przebywania w pi knym oto-
czeniu, a tak e wprowadzania adu wsz dzie tam, gdzie dziecko si znajduje.
14
Wi cej informacji w publikacji E. Gruszczyk-Kolczy ska, E. Zieli ska Dzieci ca mate-
matyka. Ksi ka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 2007 i wcze niejsze wydania.
31
KOMENTARZ DO PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Tak znacz ca obecno tre ci wychowawczych w podstawie programowej
Dlaczego
wychowania przedszkolnego ma bezpo redni zwi zek ze zmianami obser-
podstawa wowanymi w wychowaniu rodzinnym. Wi kszo rodziców troszczy si
o wszechstronny rozwój i wychowanie swoich dzieci. Niestety, niepokoj co
programowa
zwi ksza si te liczba rodziców, którzy po wi caj swoim dzieciom zbyt ma o
zawiera tak
czasu. Na dodatek, coraz mniej uwagi przywi zuj do wychowania: kszta to-
du o tre ci
wania u dzieci nawyków odpowiedniego zwracania si do innych oraz zgod-
nego wspó dzia ania z doros ymi i dzie mi, do dbania o ad i porz dek w swo-
wychowawczych?
im otoczeniu, a tak e do poszanowania przyrody i w asno ci spo ecznej.
Z tego powodu uznano, e jednym z g ównych celów dzia alno ci pedago-
gicznej przedszkola jest budowanie w umys ach dzieci systemu warto ci,
zw aszcza w zakresie rozró niania dobra od z a i preferowania dobra. Idea ta
jest konkretyzowana we wszystkich zakresach wspomagania rozwoju i edu-
kacji przedszkolnej dzieci, pocz wszy od kszta towania umiej tno ci spo ecz-
nych, a po wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Nale y doda , e tak silne nasycenie tre ciami wychowawczymi ka dego
z obszarów dzia alno ci pedagogicznej przedszkola spotka o si z aprobat
zarówno nauczycieli, jak i rodziców, którym prezentowano podstaw pro-
gramow wychowania przedszkolnego. S oni przekonani o tym, e je eli nie
zadba si o dobre wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym, to w wieku
dorastania b dzie to o wiele trudniejsze, a cz sto nawet niemo liwe.
O zapewnieniu
Edukacja szkolna jest wielkim dobrodziejstwem pod warunkiem, e dzieci
potraÞð sprosta wymaganiom stawianym w szkole, a tak e korzysta z nauki
dzieciom
szkolnej. Je eli nie s gotowe do podj cia nauki szkolnej, le im si wiedzie
lepszych szans
ju od pierwszego dnia pobytu w szkole. Tymczasem, w ka dej grupie pierw-
edukacyjnych
szoklasistów wyst puj znaczne ró nice indywidualne w rozwoju umys o-
wym15. Dla uczniów zbyt dziecinnych wszystko jest za trudne i dzieje si za
szybko. Dla dzieci o znakomitych mo liwo ciach umys owych nauka szkolna
jest ma o interesuj ca. Musz bowiem uczy si tego, co ju dawno potraÞð .
Zadaniem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju umys o-
wego dzieci tak, aby je dobrze przygotowa do szko y. Dlatego nauczyciele
przedszkola maj obowi zek systematycznego prowadzenia obserwacji i ana-
liz zachowania dzieci (wraz z ich dokumentacj ). Pomo e to lepiej pozna ich
indywidualne mo liwo ci umys owe i ustali potrzeby rozwojowe. Ponadto,
w roku poprzedzaj cym rozpocz cie przez dzieci nauki w klasie I szko y pod-
stawowej, nauczyciele przeprowadzaj analiz ich gotowo ci do podj cia na-
15
Si gaj one w przeliczeniu nawet do 4 lat rozwoju umys owego. Oznacza to, e
w ka dej klasie I s dzieci rozumuj ce tak, jak przeci tne dziewi ciolatki i dzieci, któ-
re rozumuj na poziomie pi ciolatków. Ustali a to Wo oszynowa L. (Problemy szkolne-
go startu w polskim zreformowanym systemie o wiaty Psychologia Wychowawcza 1977
nr 1 oraz O umys owej i spo ecznej gotowo ci dziecka do rozpocz cia nauki Badania O wiato-
we 1979 nr 3). Wynika to tak e z moich do wiadcze badawczych ostatnich lat.
32
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
uki w szkole. Proces ten powinien zako czy si na pocz tku drugiej po owy
roku szkolnego, aby by jeszcze czas na podj cie dzia a kompensuj cych.
Na podstawie takiej diagnozy, nauczyciel przedszkola opracowuje indywi-
dualne programy wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, które tego
potrzebuje. Wed ug tych programów maj by prowadzone zaj cia dydak-
tyczno-wyrównawcze. Diagnoza dojrza o ci przedszkolnej16 ma te pomóc
rodzicom w poznaniu stanu gotowo ci dziecka do podj cia nauki w szkole
podstawowej. Dzi ki temu mog je wspiera w rozwoju, wspó pracuj c z na-
uczycielem przedszkola. Pomo e im to równie podj decyzj o odroczeniu
dziecku obowi zku szkolnego, je eli zachodzi taka konieczno .
Analiza dojrza o ci przedszkolnej (szkolnej) b dzie prowadzona w przed-
szkolach, oddzia ach przedszkolnych w szko ach podstawowych oraz w in-
nych formach wychowania przedszkolnego, a wi c w miejscu, które dzieci
i ich rodzice dobrze znaj . Maj j realizowa nauczyciele zajmuj cy si dzie - [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl szkicerysunki.xlx.pl
nia tre ci obowi zuj cych w szkolnej edukacji matematycznej. Ze wzgl du na
wcze niej omawian ci g o edukacyjn , obowi zkiem nauczycieli przed-
szkola jest wspomaganie rozwoju umys owego dzieci, w tym ich edukacji
matematycznej, co najmniej w zakresie podanym w tym dokumencie.
Poniewa autorskie programy wychowania przedszkolnego, opracowywane
wed ug podstawy programowej wychowania przedszkolnego, mog rozsze-
rza ten zakres edukacji, warto na poziomie przedszkola i klas zerowych roz-
wija u dzieci zdolno ci matematyczne. Z bada 14 wynika bowiem, e zadatki
uzdolnie matematycznych ujawniaj si u dzieci ju w wieku przedszkol-
nym. Je eli w tym okresie ycia b d one piel gnowane i rozwijanie, dzieci
mog osi gn ponadprzeci tne efekty w szkolnej nauce matematyki.
Wychowanie
Wiek przedszkolny to wa ny okres kszta towania wra liwo ci estetycznej
dzieci. Dlatego w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
przez sztuk
okre lono, e wychowanie przez sztuk ma by realizowane poprzez muzyk
wa nym
i piew, pl sy i taniec, udzia dzieci w ma ych formach teatralnych, a tak e po-
zadaniem
przez wypowiadanie si w ró nych formach plastycznych. Chodzi o to, aby
autorzy programów autorskich nie pomin li adnej z tych wa nych dziedzin edukacji
wychowania przez sztuk .
przedszkolnej
Na kszta towanie potrzeb estetycznych dzieci wielki wp yw ma otoczenie,
z jakim si stykaj . Niestety, wiele dzieci wychowuje si w otoczeniu brzyd-
kich blokowisk i zniszczonej zieleni, widzi pomazane sprayem ciany domów
itp. Dlatego w wychowaniu przedszkolnym trzeba d y chocia by do zrów-
nowa enia tych niedobrych wzorców. Z tego powodu w podstawie podkre-
la si potrzeb wprowadzania dzieci w warto ci estetyczne malarstwa, rze -
by i architektury, w tym architektury zieleni i architektury wn trz.
Nie chodzi tu oczywi cie o wiedz z wymienionych dziedzin sztuki, gdy t
dzieci zdob d zapewne w trakcie nast pnych etapów edukacyjnych. Celem
tego zakresu wychowania przez sztuk w wieku przedszkolnym jest kszta to-
wanie preferencji i doznawania przyjemno ci przebywania w pi knym oto-
czeniu, a tak e wprowadzania adu wsz dzie tam, gdzie dziecko si znajduje.
14
Wi cej informacji w publikacji E. Gruszczyk-Kolczy ska, E. Zieli ska Dzieci ca mate-
matyka. Ksi ka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 2007 i wcze niejsze wydania.
31
KOMENTARZ DO PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Tak znacz ca obecno tre ci wychowawczych w podstawie programowej
Dlaczego
wychowania przedszkolnego ma bezpo redni zwi zek ze zmianami obser-
podstawa wowanymi w wychowaniu rodzinnym. Wi kszo rodziców troszczy si
o wszechstronny rozwój i wychowanie swoich dzieci. Niestety, niepokoj co
programowa
zwi ksza si te liczba rodziców, którzy po wi caj swoim dzieciom zbyt ma o
zawiera tak
czasu. Na dodatek, coraz mniej uwagi przywi zuj do wychowania: kszta to-
du o tre ci
wania u dzieci nawyków odpowiedniego zwracania si do innych oraz zgod-
nego wspó dzia ania z doros ymi i dzie mi, do dbania o ad i porz dek w swo-
wychowawczych?
im otoczeniu, a tak e do poszanowania przyrody i w asno ci spo ecznej.
Z tego powodu uznano, e jednym z g ównych celów dzia alno ci pedago-
gicznej przedszkola jest budowanie w umys ach dzieci systemu warto ci,
zw aszcza w zakresie rozró niania dobra od z a i preferowania dobra. Idea ta
jest konkretyzowana we wszystkich zakresach wspomagania rozwoju i edu-
kacji przedszkolnej dzieci, pocz wszy od kszta towania umiej tno ci spo ecz-
nych, a po wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Nale y doda , e tak silne nasycenie tre ciami wychowawczymi ka dego
z obszarów dzia alno ci pedagogicznej przedszkola spotka o si z aprobat
zarówno nauczycieli, jak i rodziców, którym prezentowano podstaw pro-
gramow wychowania przedszkolnego. S oni przekonani o tym, e je eli nie
zadba si o dobre wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym, to w wieku
dorastania b dzie to o wiele trudniejsze, a cz sto nawet niemo liwe.
O zapewnieniu
Edukacja szkolna jest wielkim dobrodziejstwem pod warunkiem, e dzieci
potraÞð sprosta wymaganiom stawianym w szkole, a tak e korzysta z nauki
dzieciom
szkolnej. Je eli nie s gotowe do podj cia nauki szkolnej, le im si wiedzie
lepszych szans
ju od pierwszego dnia pobytu w szkole. Tymczasem, w ka dej grupie pierw-
edukacyjnych
szoklasistów wyst puj znaczne ró nice indywidualne w rozwoju umys o-
wym15. Dla uczniów zbyt dziecinnych wszystko jest za trudne i dzieje si za
szybko. Dla dzieci o znakomitych mo liwo ciach umys owych nauka szkolna
jest ma o interesuj ca. Musz bowiem uczy si tego, co ju dawno potraÞð .
Zadaniem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju umys o-
wego dzieci tak, aby je dobrze przygotowa do szko y. Dlatego nauczyciele
przedszkola maj obowi zek systematycznego prowadzenia obserwacji i ana-
liz zachowania dzieci (wraz z ich dokumentacj ). Pomo e to lepiej pozna ich
indywidualne mo liwo ci umys owe i ustali potrzeby rozwojowe. Ponadto,
w roku poprzedzaj cym rozpocz cie przez dzieci nauki w klasie I szko y pod-
stawowej, nauczyciele przeprowadzaj analiz ich gotowo ci do podj cia na-
15
Si gaj one w przeliczeniu nawet do 4 lat rozwoju umys owego. Oznacza to, e
w ka dej klasie I s dzieci rozumuj ce tak, jak przeci tne dziewi ciolatki i dzieci, któ-
re rozumuj na poziomie pi ciolatków. Ustali a to Wo oszynowa L. (Problemy szkolne-
go startu w polskim zreformowanym systemie o wiaty Psychologia Wychowawcza 1977
nr 1 oraz O umys owej i spo ecznej gotowo ci dziecka do rozpocz cia nauki Badania O wiato-
we 1979 nr 3). Wynika to tak e z moich do wiadcze badawczych ostatnich lat.
32
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
uki w szkole. Proces ten powinien zako czy si na pocz tku drugiej po owy
roku szkolnego, aby by jeszcze czas na podj cie dzia a kompensuj cych.
Na podstawie takiej diagnozy, nauczyciel przedszkola opracowuje indywi-
dualne programy wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, które tego
potrzebuje. Wed ug tych programów maj by prowadzone zaj cia dydak-
tyczno-wyrównawcze. Diagnoza dojrza o ci przedszkolnej16 ma te pomóc
rodzicom w poznaniu stanu gotowo ci dziecka do podj cia nauki w szkole
podstawowej. Dzi ki temu mog je wspiera w rozwoju, wspó pracuj c z na-
uczycielem przedszkola. Pomo e im to równie podj decyzj o odroczeniu
dziecku obowi zku szkolnego, je eli zachodzi taka konieczno .
Analiza dojrza o ci przedszkolnej (szkolnej) b dzie prowadzona w przed-
szkolach, oddzia ach przedszkolnych w szko ach podstawowych oraz w in-
nych formach wychowania przedszkolnego, a wi c w miejscu, które dzieci
i ich rodzice dobrze znaj . Maj j realizowa nauczyciele zajmuj cy si dzie - [ Pobierz całość w formacie PDF ]