[ Pobierz całość w formacie PDF ]
te szaleją wszędzie. Spalają nie tylko swoją ofiarę, lecz powodują cierpienia
innych i wiodą ich do złych uczynków ciała, mowy i umysłu. Z ran, któ-
re wypalają, cieknie trująca ropa i skaża wszystkich, którzy są w pobliżu,
sprowadzając ich na złe ścieżki.
3. Zachłanność powstaje w powiązaniu z zadowoleniem, złość w związku
z niezadowoleniem, zaś głupota wynika z nieczystości myśli. Zło chciwości
zawiera w sobie niewiele nieczystości, lecz trudno je usunąć; zło gniewu ma
w sobie więcej nieczystości, lecz łatwo je wykorzenić, zaś zło głupoty jest
bardzo nieczyste i trudno je pokonać.
Ludzie powinni gasić te płomienie gdziekolwiek się pojawią właści-
wie oceniając, co może dać prawdziwą satysfakcję, ściśle kontrolując reakcję
umysłu w niekorzystnych okolicznościach życiowych i zawsze pamiętając, że
Budda nauczał, iż należy być dobrym i życzliwym. Gdy mądre, czyste i nie-
samolubne myśli wypełnią umysł, zło nie będzie mogło się rozwijać.
4. Chciwość, złość, głupota są jak gorączka. Człowiek, który się nią za-
razi, będzie cierpiał dręczony bezsennością, nawet w wygodnym pokoju.
Ci, których nie trawi ta gorączka, mają spokojny sen i w chłodną
zimową noc na ziemi pod lekkim okryciem z liści i w upalną letnią nocą
zamknięci w ciasnym pokoju.
Zachłanność, złość i głupota stanowią zatem trzy zródła wszelkiego
ludzkiego nieszczęścia. Aby uwolnić się od tych przyczyn zgryzoty, należy
przestrzegać nauk, ćwiczyć koncentrację umysłu oraz posiąść mądrość. Prze-
strzeganie nauk zlikwiduje nieczystość pożądliwości, właściwa koncentracja
umysłu usunie kalającą złość, zaś mądrość usunie nieczystość głupoty.
60
5. Pożądania ludzkie są nieskończone. Są jak pragnienie człowieka piją-
cego słoną wodę, które nie jest zaspokojone, lecz staje się coraz większe.
Tak właśnie jest z człowiekiem, który pragnie zaspokoić swe pożąda-
nia: jego niezadowolenie wzrasta i mnożą się nieszczęścia.
Zaspokojenie pragnień nigdy nie zadowala, zawsze pozostawia po sobie
niepokój i rozdrażnienie, którego nie można złagodzić. Niemożność zaspoko-
jenia pożądań często prowadzi do obłąkania.
Aby uczynić zadość swym pragnieniom, ludzie zmagają się i walczą
między sobą król przeciw królowi, wasal przeciw wasalowi, rodzice prze-
ciw dzieciom, brat przeciw bratu i przyjaciel przeciw przyjacielowi. Walczą,
a nawet zabijają się dla zadośćuczynienia swym pragnieniom.
Ludzie często rujnują swe życie, próbując zaspokoić pożądania. Krad-
ną, oszukują i cudzołożą. A gdy zostanie to ujawnione, cierpią, ponosząc
w pohańbieniu odpowiednią karę.
Pożądanie jest tak bezwzględne, że ludzie grzeszą przeciw swojemu
ciału, swoim słowom i swemu rozumowi, uświadamiając sobie przy tym, że
zaspokojenie w końcowym efekcie przyniesie nieszczęście i cierpienie. A za
tym idą cierpienia w następnym świecie i niepokój o los w następnym życiu.
6. Z wszystkich ziemskich pragnień najsilniejsza jest cielesna żądza. Ona
zdaje się wlec za sobą wszystkie inne pożądania.
%7łądza wydaje się przygotowywać grunt, na którym wyrastają inne
pragnienia. Jest jak demon pożerający wszystkie dobre uczynki tego świata.
To żmija czająca się w ogrodzie wśród kwiatów, kąsająca tych, którzy wcho-
dzą w poszukiwaniu piękna. %7łądza cielesna jest jak pnącze, co wspina się
na drzewo, opanowuje wszystkie gałęzie i niszczy je. Zapuszcza swoje macki
do uczuć człowieka, wysysa rozsądek aż do zniszczenia umysłu. Jest przy-
nętą rozrzuconą przez złego demona, którą głupi ludzie chwytają, dając się
wciągnąć w głąb świata zła.
Gdy wysuszoną kość zwilżyć krwią, pies będzie wgryzać się w nią aż
do utraty sił. %7łądza jest dla człowieka tym, czym jest taka kość dla psa:
pragnieniem prowadzącym do wyczerpania.
Jeśli rzuci się kawał padliny między dwie dzikie bestie, będą walczyć [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl szkicerysunki.xlx.pl
te szaleją wszędzie. Spalają nie tylko swoją ofiarę, lecz powodują cierpienia
innych i wiodą ich do złych uczynków ciała, mowy i umysłu. Z ran, któ-
re wypalają, cieknie trująca ropa i skaża wszystkich, którzy są w pobliżu,
sprowadzając ich na złe ścieżki.
3. Zachłanność powstaje w powiązaniu z zadowoleniem, złość w związku
z niezadowoleniem, zaś głupota wynika z nieczystości myśli. Zło chciwości
zawiera w sobie niewiele nieczystości, lecz trudno je usunąć; zło gniewu ma
w sobie więcej nieczystości, lecz łatwo je wykorzenić, zaś zło głupoty jest
bardzo nieczyste i trudno je pokonać.
Ludzie powinni gasić te płomienie gdziekolwiek się pojawią właści-
wie oceniając, co może dać prawdziwą satysfakcję, ściśle kontrolując reakcję
umysłu w niekorzystnych okolicznościach życiowych i zawsze pamiętając, że
Budda nauczał, iż należy być dobrym i życzliwym. Gdy mądre, czyste i nie-
samolubne myśli wypełnią umysł, zło nie będzie mogło się rozwijać.
4. Chciwość, złość, głupota są jak gorączka. Człowiek, który się nią za-
razi, będzie cierpiał dręczony bezsennością, nawet w wygodnym pokoju.
Ci, których nie trawi ta gorączka, mają spokojny sen i w chłodną
zimową noc na ziemi pod lekkim okryciem z liści i w upalną letnią nocą
zamknięci w ciasnym pokoju.
Zachłanność, złość i głupota stanowią zatem trzy zródła wszelkiego
ludzkiego nieszczęścia. Aby uwolnić się od tych przyczyn zgryzoty, należy
przestrzegać nauk, ćwiczyć koncentrację umysłu oraz posiąść mądrość. Prze-
strzeganie nauk zlikwiduje nieczystość pożądliwości, właściwa koncentracja
umysłu usunie kalającą złość, zaś mądrość usunie nieczystość głupoty.
60
5. Pożądania ludzkie są nieskończone. Są jak pragnienie człowieka piją-
cego słoną wodę, które nie jest zaspokojone, lecz staje się coraz większe.
Tak właśnie jest z człowiekiem, który pragnie zaspokoić swe pożąda-
nia: jego niezadowolenie wzrasta i mnożą się nieszczęścia.
Zaspokojenie pragnień nigdy nie zadowala, zawsze pozostawia po sobie
niepokój i rozdrażnienie, którego nie można złagodzić. Niemożność zaspoko-
jenia pożądań często prowadzi do obłąkania.
Aby uczynić zadość swym pragnieniom, ludzie zmagają się i walczą
między sobą król przeciw królowi, wasal przeciw wasalowi, rodzice prze-
ciw dzieciom, brat przeciw bratu i przyjaciel przeciw przyjacielowi. Walczą,
a nawet zabijają się dla zadośćuczynienia swym pragnieniom.
Ludzie często rujnują swe życie, próbując zaspokoić pożądania. Krad-
ną, oszukują i cudzołożą. A gdy zostanie to ujawnione, cierpią, ponosząc
w pohańbieniu odpowiednią karę.
Pożądanie jest tak bezwzględne, że ludzie grzeszą przeciw swojemu
ciału, swoim słowom i swemu rozumowi, uświadamiając sobie przy tym, że
zaspokojenie w końcowym efekcie przyniesie nieszczęście i cierpienie. A za
tym idą cierpienia w następnym świecie i niepokój o los w następnym życiu.
6. Z wszystkich ziemskich pragnień najsilniejsza jest cielesna żądza. Ona
zdaje się wlec za sobą wszystkie inne pożądania.
%7łądza wydaje się przygotowywać grunt, na którym wyrastają inne
pragnienia. Jest jak demon pożerający wszystkie dobre uczynki tego świata.
To żmija czająca się w ogrodzie wśród kwiatów, kąsająca tych, którzy wcho-
dzą w poszukiwaniu piękna. %7łądza cielesna jest jak pnącze, co wspina się
na drzewo, opanowuje wszystkie gałęzie i niszczy je. Zapuszcza swoje macki
do uczuć człowieka, wysysa rozsądek aż do zniszczenia umysłu. Jest przy-
nętą rozrzuconą przez złego demona, którą głupi ludzie chwytają, dając się
wciągnąć w głąb świata zła.
Gdy wysuszoną kość zwilżyć krwią, pies będzie wgryzać się w nią aż
do utraty sił. %7łądza jest dla człowieka tym, czym jest taka kość dla psa:
pragnieniem prowadzącym do wyczerpania.
Jeśli rzuci się kawał padliny między dwie dzikie bestie, będą walczyć [ Pobierz całość w formacie PDF ]