[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Z pewnością dzieci z cię\kim uszkodzeniem i wysyłała ich do jednostek na Pacyfiku. Poniewa\
mózgu, które uczono czytania w bardzo młodym \aden lub bardzo niewielu Japończyków umiało
wieku, wykazywały znacznie większe zdolności mówić w języku Choctaw czy Sioux sądzono, \e
ni\ inne dzieci z uszkodzeniem mózgu, którym nie mo\na będzie zaoszczędzić cenny czas i nie
dano takiej mo\liwości. A zdrowe dzieci, których szyfrować informacji.
historie cytowano i wiele innych zdają się To się nie sprawdziło. Po prostu w językach In-
funkcjonować na znacznie wy\szym poziomie ni\ dian nie było słów takich jak bombowiec, samolot
ich rówieśnicy, którym nie stworzono podobnych torpedowy, lotniskowiec, wtrysk paliwa i inne
warunków. niezliczone terminy Sił Powietrznych.
Mo\liwe, \e jest kilku dorosłych idiotów, Praktycznie wszystkie testy inteligencji
którzy rozumieją mowę w ograniczonym zakresie, stosowane u ludzi, oparte są na zdolności
ale nie ma geniuszy, którzy nie rozumieją mowy - przyjmowania informacji pisanej (czytanie) lub na
38
Jak nauczyć małe dziecko czytać Małe dzieci powinny uczyć się czytać
zdolności przyjmowania informacji mówionej. W stosowane testy stają się bardziej wartościowe i
naszej kulturze jest to całkiem prawidłowe. mo\na pózniej u\ywać takich testów jak
Je\eli zdolność czytania zostanie zredukowana Wechslera-Bellevue.
lub unicestwiona, to niewątpliwie zmniejszy się Naturalnie, w ka\dym kolejnym roku \ycia
znacznie zdolność wyra\ania inteligencji. sprawność językowa dziecka, wymagana przy
Wśród ludów zamieszkujących Ziemię te, które testowaniu inteligencji, jest większa. Tak więc
nie posiadają pisma lub których język pisany jest jasne jest, \e jeśli jego werbalne mo\liwości będą
ubogi są nie tylko niewykształcone, ale równie\ bardziej rozwinięte ni\ u innych dzieci w tym
ich inteligencja i mo\liwości twórcze są niskie. samym wieku, to lepiej wypadnie ono w teście i
Dzieci Eskimosów są zaszywane w futra na będzie uwa\ane za bardziej inteligentne ni\
plecach matek i nie mają praktycznie \adnej okazji pozostałe.
do pełzania i raczkowania przed osiągnięciem bez Tomek Lunski został oceniony jako
mała trzech lat. To staje się bardzo interesujące beznadziejny idiota w wieku dwóch lat, głównie
jeśli zwa\ymy, \e kultura Eskimosów właściwie dlatego, \e nie umiał mówić (i w ten sposób
nie zmieniła się w ciągu ostatnich trzech tysięcy wykazać się inteligencją), natomiast w wieku
lat. Eskimosi nie znają pisma. Język Eskimosów pięciu lat uznano go za dziecko ponadprzeciętne,
jest bardzo ubogi. poniewa\ wspaniale czytał.
O ile jest oczywiste, \e brak materiału do Jest całkiem jasne, \e umiejętność czytania w
czytania lub brak umiejętności czytania młodym wieku ma du\y wpływ na ocenę
nieuchronnie powoduje brak wykształcenia, inteligencji. To, czy zdolność wykazania swojej
nieskończenie wa\niejsze jest to, \e prowadzi inteligencji jest właściwym jej testem ma w końcu
równie\ do ni\szej inteligencji. niewielkie znaczenie  na tej podstawie ocenia
Dochodzenie, czy australijscy aborygeni nie się inteligencję.
czytają bo są mało inteligentni, czy są mało Im wcześniej dziecko czyta tym więcej ma
inteligentni bo nie czytają, jest czysto szansę przeczytać i tym lepiej będzie czytało.
akademickim problemem. Oto kilka powodów, dla których dzieci
Brak umiejętności czytania i brak inteligencji powinny uczyć się czytać w bardzo młodym
wią\ą się ze sobą zarówno u pojedynczych ludzi, wieku:
jak i całych narodów.
Podobnie jak ich przeciwieństwa. a. Nadmierna aktywność dwu i trzyletniego
Zdolności językowe są narzędziem o \yciowym dziecka faktycznie wynika z
znaczeniu. Trudno sobie wyobrazić prowadzenie nieograniczonego głodu wiedzy. Jeśli damy
wyszukanej rozmowy i opisywanie skomplikowa- mu okazję do zaspokojenia tego głodu,
nych myśli w języku plemion amazońskich, nawet przynajmniej przez jakiś czas będzie mniej
gdyby ktoś płynnie nim mówił. ruchliwe, łatwiej będzie je uchronić przed
Zdolność wyra\ania inteligencji jest zatem urazami, łatwiej będzie mu się uczyć o
związana z mo\liwościami języka, z jakim mamy świecie, w którym się porusza i o sobie.
do czynienia. b. Takiej łatwości przyswajania informacji jak
Nie ma naprawdę rzetelnego testu inteligencji w wieku dwóch i trzech lat, dziecko nie
dla dzieci poni\ej dwóch i pół lat. Mo\na zacząć, będzie miało ju\ nigdy więcej.
stosując test Stanford-Bineta u dziecka dwu i pół c. Nauczyć dziecko czytać w tym wieku jest
letniego i otrzymać wyniki, które mogą okazać się nieskończenie łatwiej ni\ kiedykolwiek
ogólnie prawdziwe w pózniejszym \yciu. Jednak pózniej.
wraz ze wzrostem zdolności językowych, d. Dzieci uczone czytania w bardzo młodym
39
Jak nauczyć małe dziecko czytać Małe dzieci powinny uczyć się czytać
wieku, wchłaniają znacznie więcej
informacji ni\ dzieci, których wczesne próby
uczenia się zostały udaremnione.
e. Dzieci, które uczą się czytać gdy są bardzo
małe, zazwyczaj lepiej rozumieją tekst ni\
pozostałe. To interesujące słuchać trzylatka
czytającego z właściwą modulacją i
intonacją, w przeciwieństwie do
przeciętnego siedmiolatka, który czyta ka\de
słowo osobno, nie obejmując zdania jako
całości.
f. Dzieci, które uczą się czytać gdy są bardzo
małe, zazwyczaj czytają szybciej i
swobodniej ni\ inne. To dlatego, \e małe
dzieci znacznie mniej boją się czytania i nie
jest to dla nich  przedmiot pełen
wzbudzających lęk abstrakcji. Maluchy
widzą w tym kolejną fascynującą rzecz, w
świecie wypełnionym fascynującymi
rzeczami, które mo\na poznać. Nie  za-
trzymują się na szczegółach lecz traktują
czytanie w całkowicie funkcjonalnym
znaczeniu. I mają rację.
g. W końcu, powód co najmniej tak wa\ny jak
wszystkie poprzednie - dzieci uwielbiają
uczyć się czytać w bardzo młodym wieku.
40
Jak nauczyć małe dziecko czytać Kto ma problemy, czytający czy nieczytający
Jeśli nawet spotkaliśmy matki, opowiadające
fantastyczne i nieprawdziwe historie o swoich
6 kto ma problemy
dzieciach i nierozumiejące ich, to sądzimy, ze są
to naprawdę rzadkie przypadki. Częściej widzimy
czytający czy
matki, które są uwa\nymi i solidnymi
nieczytający
obserwatorami swoich dzieci i do tego są
absolutnie skończonymi realistkami.
Kłopot polega na tym. \e mało kto słucha
Wiele z tych dzieci ocenia się zazwyczaj
matek.
jako utalentowane, lecz w tych
przypadkach gdzie jest właściwa
Oglądamy w Instytutach rocznie ponad tysiąc
dokumentacja wszystkie wcześnie
dzieci z uszkodzeniami mózgu. Niczego matka nie
czytające dzieci otrzymywały bardzo du\o
lęka się bardziej ni\ tego, \e jej dziecko będzie
poprzedzającej stymulacji. Zatem okre-
miało uszkodzenie mózgu. I jeśli podejrzewa, \e
ślenie dziecka mianem utalentowanego w
tak mo\e być, chce to wyjaśnić od pierwszej
\aden sposób nie uwalnia z konieczności
stymulacji... jeśli ono ma się uczyć.
chwili, aby mogła natychmiast zacząć robić co
nale\y.
WILLIAM FOWLEK, Cognitiue Learning in Infancy
W ponad dziewięciuset na tysiąc przypadków
and Early Childhood
trafiających do Instytutów to właśnie Matka
pierwsza stwierdziła, \e coś jest nie tak z jej
dzieckiem. W większości przypadków Matka
miała trudności z przekonaniem kogokolwiek nie
wyłączając lekarza domowego i innych
Kusiło mnie bardzo, aby zatytułować ten
profesjonalistów \e dzieje się cos złego i \e
rozdział  Wydarzy się coś strasznego , poniewa\
natychmiast trzeba cos z tym zrobić.
chcę omówić straszne przepowiednie na temat
Bez względu na to, jak bardzo i jak długo
tego co stanie się z dziećmi, które za wcześnie
wszyscy próbują Jej to wyperswadować, ona [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szkicerysunki.xlx.pl
  •